Relatiegeschenken

Tips van Allgifts

Sale Tassen Populaire relatiegeschenken Duurzame relatiegeschenken
Gratis verzending Beste prijsgarantie Gratis sample & drukproef 10.000+ relatiegeschenken Meer dan 20 jaar ervaring
Allgifts

Belgen hebben ander online bestedingspatroon dan Nederlanders

Verrassend: Belgen blijken gieriger dan Nederlanders. In elk geval als het gaat om online uitgaven. Dat geldt op zowel zakelijk gebied als op de consumentenmarkt. Hoe groot is het verschil? En hoe kan dit verschil zijn ontstaan? Specialist in relatiegeschenken Allgifts deed onderzoek.

Als het gaat om zakelijke relatiegeschenken geven Belgen 25% minder uit dan hun noordelijke buren. Bij de luxere geschenken is dit verschil zelfs 64%. Bij luxere, zakelijke geschenken valt te denken aan relatiegeschenken zoals activity trackers, luxe tassen of lederen schorten. De Belgen houden dus de hand aanzienlijk meer op de knip dan Nederlanders.

In de consumentenmarkt is dit niet veel anders.
In 2018 gaven Belgen in de eerste 3 kwartalen in totaal een kleine 8 miljard online uit, terwijl, zo blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel (2018), Nederlanders alleen al in een halfjaar in 2018 11 miljard besteedden aan webwinkels. Gezien het inwonersaantal geeft de gemiddelde Nederlander dus zo’n 647 euro per halfjaar online uit. Bij Belgen is dit bedrag 484 euro.

Een opvallend gegeven is dan ook dat de verschillen in online uitgaven tussen de beide landen in de zakelijke markt en de consumentenmarkt vrijwel gelijk zijn, zo concludeert Allgifts na uitgebreid onderzoek. In beide markten geven Nederlanders rond de 25% meer uit dan Belgen.

Hoe zijn die cijfers dan zo ontstaan?
Socioloog Mick Matthys beantwoordt deze vraag in een artikel op EenVandaag. Hij stelt dat de vooroordelen over Nederlanders en Belgen lang niet allemaal kloppen. Onder meer de stereotypering over de gierige Nederlander. Matthys: “Nederlanders praten meer over geld en zijn prijsbewust. Dat klopt. Belgen ergeren zich daaraan, maar dat zegt niet dat zij heel anders met hun geld omgaan. Dat is over het algemeen ook echt niet zo.” Daar komt bij dat de voornaamste reden voor Belgen om online te shoppen, de lage prijs is, zo blijkt uit een onderzoek van het E-commerce Foundation.

Ook stelt Matthys dat Nederlanders bovendien meer uitgeven aan liefdadigheid dan hun zuiderburen. Dus zijn Nederlanders zeker niet gieriger. Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen de twee nationaliteiten, onder meer in taal, onderwijs en in de omgang met elkaar. Volgens Matthys zullen die verschillen en dus de kloof in de toekomst wel kleiner worden. Maar of de nationaliteiten echt naar elkaar toe zullen groeien, kan de socioloog nog niet zeggen.


Terug

Betrouwbaar zaken doen
sinds 1999